Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Daarom op school huiswerk maken met Flipping the Classroom

Deze blog is afkomstig van ICTheek, het inspiratieplatform voor professionals in het onderwijs.

Heel nieuw is het niet, maar toch wordt deze aanpak nog onvoldoende gebruikt: Flipping the Classroom. Althans, dat beweert Wing Kan Lai, docent aan het ROC Mondriaan. Volgens Wing is de methode erg handig voor klassen met leerlingen met verschillende leertempo’s. Wat zijn de grootste pluspunten?

1. Lestijd beter benutten

In de ‘omgedraaide klas’ wordt de klassikale instructie online aangeboden. Het huiswerk wordt juist gezamenlijk gemaakt, in de klas. Hierdoor zou de lestijd efficiënter worden gebruikt. Zo kunnen leerlingen lesinstructies vooruitzien en terugkijken, zonder dat hele klas er per se klaar voor is. Hierdoor kunnen leraren hun leerlingen meer op maat bedienen. Scholieren hoeven niet meer op elkaar te wachten met de lesstof.

2. Effectieve opfriscursus

Flipping the Classroom is bij uitstek geschikt als opfriscursus voor leerlingen die examens moeten doen over stof die ze tijden geleden hebben behandeld.” Ook Wing past Flipping the Classroom niet elke les toe. “Juist bij dingen als instructies waarbij weinig vragen worden verwacht, is het een handige tool. Denk aan instructies met maximaal vijf stappen of onderdelen.”

3. Automatische synchronisatie

Wing maakt al jaren gebruik van Flipping the Classroom, vooral met behulp van OneNote. “OneNote synchroniseert alles en iedere deelnemer krijgt automatisch alle benodigde informatie. Er is dus geen actie nodig van de gebruiker, zoals surfen naar een website of een bestand openen. Iedereen is dus altijd up-to-date.”

4. Leerzaam voor iedereen

Niet alleen leerlingen, maar ook andere leraren kunnen wat opsteken van Flipping the Classroom. Wing, ook actief als digi-coach, gebruikt de tool om collega’s te trainen. Wing: “Als docent heb je eigenlijk erg weinig tijd. Deze methode stelt me in staat om iets online te zetten zodat zij het op een eigen gekozen tijdstip terug kunnen kijken. Iedereen heeft een ander rooster en middels Flipping the Classroom kan elke docent meedoen met de cursus.”