Stichting CodeUur trapt de Europese Codeweek af met een wereldrecord programmeren. 10.000 kinderen zorgen ervoor dat 14 oktober 2016 de boeken ingaat door allemaal tegelijk een programmeerles te volgen. Microsoft is als partner betrokken bij de recordpoging, omdat we het belangrijk vinden om zoveel mogelijk kinderen in contact te laten komen met technologie en ze digitale vaardigheden bij te brengen. 10.000 kinderen is een mooi aantal, maar vergeleken met het totale aantal kinderen op Nederlandse scholen, maakt het duidelijk hoeveel kinderen er nóg niet in contact zijn gekomen met programmeren in de klas.

Daar waar Microsoft innovatieve, nieuwe technologieën ontwikkelt, hebben we de volgende generatie nodig die deze gebruikt en daarop door ontwikkelt. Het is belangrijk dat de jongste generatie aansluiting vindt op de arbeidsmarkt van morgen, want kinderen zijn de toekomst. Zogenaamde STEM-skills en 21e-eeuwse vaardigheden, zoals programmeren, mediawijsheid, digitaal samenwerken en kritisch en probleemoplossend denken, zijn in de nabije toekomst van cruciaal belang om een voet tussen de deur te krijgen.

visual-blog-wereldrecord-programmeren

Klik op de afbeelding om deze te vergroten

Elk bedrijf is straks namelijk een softwarebedrijf. Van cv-monteur tot marketeer, in de nabije toekomst zullen er weinig banen zijn waar géén digitale vaardigheden voor nodig zijn. In Groot-Brittannië hebben ze dat goed begrepen, daar is programmeren gewoon een onderdeel van het curriculum van het basisonderwijs.

Initiatieven vanuit het bedrijfsleven

Als ik kijk naar de school van mijn eigen kinderen en die in de rest van Nederland, is er ook hier al veel vooruitgang te zien. Maar als we willen dat Nederland in de nabije toekomst op de internationale arbeidsmarkt niet achterloopt op landen als het Verenigd Koninkrijk, die nu al veel verder zijn, moet er nog véél meer gebeuren. De 150 vrijwillige gastdocenten vanuit Microsoft maken zeker het verschil, maar kunnen niet álle kinderen op een consequente manier bereiken. Ik kijk daarom bij de komende verkiezingen in maart 2017 met een andere bril naar de politieke programma’s. Met de wens dat digitale vaardigheden op school hierin een plek krijgen.

Gelukkig zijn er verschillende initiatieven vanuit het bedrijfsleven om kinderen nu alvast digitale vaardigheden bij te brengen. Zo is Microsoft alweer anderhalf jaar partner van Stichting CodeUur, die zich inzet om kinderen in het klaslokaal kennis te laten maken met programmeren. Aan de hand van deze lessen doen zij op speelse wijze vaardigheden op, waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.

Samenwerken met leerkrachten

Sinds we de samenwerking met CodeUur aangingen, hebben we samen al zo’n 50.000 kinderen bereikt met initiatieven als de School van de Toekomst, TechDays Kids en Hour of Code. Daarnaast ondertekenden we samen met verschillende andere techbedrijven het CodePact en committeren we ons aan de doelstelling om 400.000 Nederlandse kinderen te leren programmeren.

Extra trots ben ik op de Microsoft Innovative Expert Educators, een samenwerking met 63 leerkrachten die met ons meedenken over technologie in het onderwijs. Bijvoorbeeld door leerlingen, leraren en ouders lesmateriaal te laten delen met OneNote in het klaslokaal. Zo leren leerlingen op een moderne manier samenwerken met cloudsoftware. Ook als ze vakken volgen die op het eerste gezicht niets met het ontwikkelen van digitale vaardigheden te maken lijken te hebben, zoals wiskunde of geschiedenis.

Kinderen in achterstandssituatie

Een groep waar we de komende tijd extra aandacht aan willen schenken, zijn kinderen die in een achterstandssituatie verkeren. Denk aan kinderen die met een taalachterstand te kampen hebben of die in een financieel minder bevoorrechte positie zitten. Voor hen is het momenteel moeilijker dan voor veel andere kinderen om te leren programmeren of andere digitale vaardigheden op te doen. Doordat zij vaker opgroeien in een omgeving waarin basis-IT-kennis minder vanzelfsprekend is. Of omdat ze thuis simpelweg geen computer hebben.

Ik ben dan ook enorm blij dat Microsoft Philanthropies ook voor de komende tijd weer 100.000 dollar beschikbaar stelt, zodat we deze groep kunnen bereiken. Samen met Stichting CodeUur gaan we dat geld inzetten om kinderen in een achterstandssituatie digitale vaardigheden bij te brengen – zoals programmeren, samenwerken, kritisch denken en informatie op waarde schatten. Ook ontwikkelen we er extra lesmateriaal mee, dat scholen kunnen gebruiken om zelf opvolging te geven aan de lessen die worden gegeven door CodeUur.

Zelf aan de slag

Ons uiteindelijke doel is om álle kinderen digitaal vaardig te maken en stapje voor stapje komen we dichter bij dat doel. En als ouder kan ook jij daarbij helpen. Wil je weten hoe? Download dan het gratis lesmateriaal voor ouders en leraren, dat beschikbaar is op de website van CodeUur.