De HoloLens: van idee naar 3D

Publicatiedatum:

Paulien Lakeman, relatiemanager bij SLBdiensten, schreef al eerder een blog over de hololens in het onderwijs. Deze blog is hier een vervolg op:

Twee maanden terug blogde ik enthousiast over nieuwe technologie in het onderwijs: De HoloLens. Hierin vertelde ik dat we vanuit SLBdiensten zoveel mogelijk aan de slag willen met scholen om toepassingen te ontwikkelen voor de HoloLens die betekenis hebben in het onderwijs. Één van de scholen die erg enthousiast werd van dit idee en een paar goede initiatieven bij ons neerlegde is het Montessori College in Nijmegen. In samenwerking met hun ICT-afdeling en drie docenten organiseerden we een brainstormsessie, waarbij we aan de hand van demo’s en het ervaren van de HoloLens zelf, uiteindelijk met geweldige inspiratie terugkeerden naar ons kantoor in Amsterdam.

Van papier naar een 3D-object

Drie docenten, drie vakken, héél veel leuke ideeën. Na een week van bezinning, druppelden de ontwerpen binnen. Geheel bedacht en uitgewerkt door de docenten zelf, inclusief beeldmateriaal en theorie uit de bijhorende tekstboeken. Voor aardrijkskunde gaan we aan de slag met vulkanisme. In plaats van een stille tekening van aardkorsten met pijlen die de beweging moeten aangeven, maken we een object waarbij de zeeplaat tegen een aardplaat botst. De zeeplaat duikt onder de aardplaat en smelt, met als gevolg dat er lava naar bovenkomt door een vulkaan. Voor techniek gaan we aan de slag met een aantal basis werkstukken. De leerling maakt op basis van de instructie een borenstandaard of een spanplaat en kan met de HoloLens het eigen ontwerp vergelijken met het correcte voorbeeld. Geschiedenis brengen we tot leven met een schilderij, met interactieve voorwerpen waarbij de leerlingen de juiste omschrijving aan het voorwerp moet koppelen. Een opdracht in de les was nog nooit zo leuk!

Wouter Vos (2e jaar HBO ICT Game Development) is ons talent op dit gebied en hij transformeert de tekeningen op papier naar een werkend, interactief 3D-object op de HoloLens. Wouter: “Het is heel gaaf om vanuit ‘niets’ een object te maken en deze daarna op de HoloLens tot leven te laten komen, alsof je deze zelf met de hand gemaakt hebt.”

Bent u nieuwsgierig naar de HoloLens? Heeft u ook een leuk idee voor een toepassing voor de HoloLens die u graag in de les wilt inzetten? Wilt u meer informatie over de mogelijkheden voor uw school? Neem dan contact op met onze Servicedesk, via servicedesk@slbdiensten.nl.

Lees hier meer blogs van SLB-diensten...

Profiel SLBdiensten

SLBdiensten

SLBdiensten is in 1992 opgericht om het onderwijs van goede legale software te voorzien, tegen scherpe prijzen. SLBdiensten is een intermediair tussen de softwarebranche en het MBO. Dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod zijn wij uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in het Voortgezet onderwijs en het MBO.

Profiel SLBdiensten ›