Een werkplek waarmee je wél alles kan wat je wilt? Don’t settle for less!

Publicatiedatum: afbeelding bij

Digitaal werken wordt medewerkers soms wel heel lastig gemaakt. Waar je van huis uit gewend bent elke app en elk apparaat te gebruiken die je wilt, heb je als medewerker vooral vaak met beperkingen te maken. Zoals werken met verouderde devices, rigide systemen waarop inloggen lastig is, steeds opnieuw moeten inloggen, niet zelf programma’s mogen installeren of verwijderen en verplicht werken met voorgeschreven software (ook al werkt het niet naar behoren en zijn er betere alternatieven). Herkenbaar? Dan heb ik goed nieuws. Dit kan beter. Veel beter. En ook nog eens op een manier dat de IT-beheerorganisatie er blijer van wordt.

Logische beperkingen

Waar digitale systemen in het verleden vaak voorliepen op wat mensen thuis gebruikten, loopt de 'digitale werkplek' tegenwoordig juist hopeloos achter bij veel organisaties. Er zijn vaak (op het eerste oog) logische redenen waarom je werkplek achterloopt. Bijvoorbeeld omdat de beheerorganisatie een uniform in plaats van een pluriform device landschap wil. Dat is namelijk gemakkelijker te beheren. Of omdat de organisatie nog afhankelijk is van applicaties die een bepaald besturingssysteem of een 'VDI-omgeving' (zoals Citrix) nodig hebben om beschikbaar te zijn voor bepaalde gebruikers. Daarnaast is veiligheid natuurlijk heel belangrijk. Maar ook omdat het aanschaffen, onderhouden en beveiligen van een zakelijke digitale werkomgeving veel geld kost. Dus, beste medewerker: ‘Hier moet je het mee doen!’. Of toch niet?

Geen simpel ‘ja’ of ‘nee’

De bovenstaande verklaring zal voor de meeste medewerkers als een valide verklaring klinken waarom ze moeten werken en omgaan met de beperkingen van hun werkplek. Ook al wordt de frustratie er niet minder om. Want, je wilt graag zelf kunnen bepalen wat je wel en niet installeert en welk device je gebruikt. En je bent niet alleen. Al je collega’s willen het ook. En niet te vergeten; je nieuwe collega’s - generation Z en millenials - die vers uit de schoolbanken komen, hebben nog veel meer verwachtingen van hun werkplek. Maar, laten we even teruggaan naar de verklaring. Want is die wel zo valide als die lijkt?

Om die vraag te beantwoorden volstaat geen simpel ‘ja’ of ‘nee’. Wat wel volstaat is een genuanceerde onderbouwing hoe de risico’s voor de IT-organisatie worden weggenomen, welke alternatieve techniek dit mogelijk maakt en hoe de transitie naar de nieuwe situatie eruit ziet.

De techniek is niet het probleem

Laten we beginnen bij de techniek. Hier kan ik kort over zijn. De techniek is niet het probleem. Een werkplek gebaseerd op Microsoft 365 (bestaande uit Office 365, Windows 10 en Enterprise Mobility + Security) does the trick. Helemaal als het in meer of mindere mate wordt gebruikt in combinatie met Azure. Op basis van deze technische configuratie kan de medewerker doen wat ie wil, zonder dat IT-beheer zich zorgen hoeft te maken over eerder genoemde punten.

Beheer heaven

Als daarbij ook nog eens gebruik wordt gemaakt van Microsoft Intune kom je in ‘beheer heaven’ terecht. Intune is het veilige beheerplatform voor geïntegreerd eindpuntbeheer waarmee de meest productieve Microsoft 365-omgeving voor elke medewerker kan worden gecreëerd. Ongeacht de apparaten en apps waarvoor de gebruiker kiest, terwijl gegevens worden beschermd. Met Intune beheer je iOS-, Android-, Windows- en MacOS-apparaten, stroomlijn en automatiseer je de implementatie, inrichting, beleidsbeheer, levering van apps en updates.

Power to the gebruiker

Op een werkplek beheerd uit de cloud, krijgt de medewerker zeggenschap over zijn eigen device. Zowel in de keuze van het device, als wat erop wordt geïnstalleerd. Logischerwijs binnen de grenzen die IT de omgeving meegeeft. Het is dus mogelijk om ook op een iPhone, iPad of Android te werken als je dat wil. En een medewerker kan hem helemaal naar eigen inzicht inrichten.

Het is dus niet meer nodig om de servicedesk te bellen met de vraag of een bepaalde applicatie geïnstalleerd kan worden. Of dat iemand toegang kan krijgen tot een bepaalde map. Of dat het wachtwoord gereset kan worden. Alles kan de medewerker zelf organiseren, vanaf de plek waar hij of zij op dat moment is. Dat kan op kantoor zijn, maar eigenlijk overal. Voor elke medewerker precies wat ze willen.

Beloftes

“Maar als de techniek het probleem niet is? Wat dan wel?” hoor ik je denken. Zonder in problemen te denken; de complexiteit zit ‘m in de transitie. Elke organisatie heeft z’n eigen, unieke data- en applicatielandschap en wensen over een nieuwe situatie. In tegenstelling tot wat vaak beloofd wordt; een migratie is gewoon een ingewikkeld proces. Echter, met de juiste visie, aanpak en expertise is het alles behalve onoverkomelijk. En, de belofte die wél klopt: als de migratie is afgerond, is er een situatie bereikt die zowel medewerkers, de organisatie als geheel en de IT-beheerorganisatie enorm veel voordelen biedt.

25 concrete voordelen

Het beheer wordt namelijk eenvoudiger. Verschillende devices worden vanuit één dashboard beheerd. Het is precies zichtbaar welk device in gebruik is, welke beveiligingsrisico's er zijn en eventueel zelfs waar een device zich bevindt. Hierdoor krijgt de beheerorganisatie veel meer overzicht, veel meer regie en veel meer tools in handen om de organisatie up-to-date te houden. Daarnaast krijgt de beheerorganisatie veel minder vragen, klachten en frustraties via telefoon, mailtjes, appjes en andere kanalen. De reden: medewerkers zijn veel zelfredzamer. Resultaat hiervan is dat medewerkers positiever over de omgeving en over de IT-organisatie zijn. Iedereen werkt fijner, efficiënter en kan fluitend aan de slag!

Werkplekbeheer vanuit de cloud biedt nog veel meer (grote) voordelen. 25 welteverstaan. Ik heb ze op een rij gezet en deel ze op donderdag 8 februari om 16uur in het webinar ‘25 voordelen van een in de cloud beheerde werkplek waardoor ICT-management veel meer waarde creëert voor de organisatie’.

Profiel Rapid Circle

Rapid Circle

Bij Rapid Circle geloven we dat in de toekomst organisaties niet meer om de Cloud heen kunnen. Werknemers nemen namelijk hun verwachtingen en ervaringen die ze als consument opdoen met innovatieve nieuwe technologie mee de organisatie in. Cloud oplossingen helpen organisaties kosten te besparen, productiever te worden en interne communicatie en samenwerking te innoveren.

Profiel Rapid Circle ›