Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

4 tips om als kleine school digitaal goed bij te blijven

Deze blog is afkomstig van ICTheek, het inspiratieplatform voor professionals in het onderwijs.

Al het personeel van de Waldheim-mavo in Baarn past precies in één klaslokaal, een verademing in het landschap van steeds massaler wordende scholen. De voordelen zijn enorm: er wordt op school amper gepest en de absentie van de leerlingen is ruim onder het gemiddelde. Het probleem voor een kleine school is dat digitaliseren geld kost. Dan zijn schaalvoordelen toch wel handig. Toch loopt de school, onder andere dankzij de inspanningen van directeur Mirjam van Veelen, goed in de digitale pas. Hoe doen ze dat toch?

Dit zijn de vier tips van Mirjam van Veelen, directeur van de Waldheim-mavo in Baarn om als kleine school digitaal goed bij te blijven.

1.    Neem de tijd

“Het is belangrijk om rustig te overwegen wat je wilt bereiken. Aangezien wij een solide basis hebben met goede leerresultaten en een overzichtelijke instroom van leerlingen, is er geen noodzaak om alles in een keer om te gooien. Wij doen daarom ook meer aan een ‘digitale evolutie’ dan aan een digitale revolutie. Ons compacte team heeft dan ook de tijd om bij elkaar de kunst af te kijken en elkaar aan te moedigen. Zo verminder je de kans dat docenten het proces niet meer bij kunnen benen.”

2.    Creëer een visie

“ICT is een middel, geen doel. Het klinkt als een open deur, maar het is gemakkelijk je te verliezen in alle opties die het nieuwe leren met zich meebrengt. Daarom is het belangrijk om af te spreken wat je wilt bereiken. Wij hebben afgesproken om de beste mavo van Nederland te willen worden, maar welke werkwijze past daar nou bij? Omdat wij persoonlijk onderwijs belangrijk vinden, kiezen wij ICT-tools die daarbij passen. Denk dus niet vanuit je eigen organisatie, maar vanuit wat er nodig is voor de leerlingen.”

3.    Faciliteer de wens van de leraar

ldquo;Wat zo prettig is aan een kleine school als de onze, is dat je gemakkelijk het gesprek aangaat met alle docenten. Ik hoor graag van hen wat zij als ideale les zien, en in dit decennium kom je dan al snel uit bij digitaliseringsmogelijkheden. Het is belangrijk dat je docenten faciliteert om deze mogelijkheden uit te proberen. Dus ik ben niet de grote aanjager van onze digitale vooruitgang; dat is mijn hele team.”

4.    Denk aan je leerlingen!

“Mijn ervaring is dat onze leerlingen vrij conservatief zijn; ze maken nog altijd liever een toets op papier dan digitaal. Dit geldt ook voor het huiswerk: veel leerlingen nemen het alsnog geprint mee ondanks dat we met OneNote werken. Ook zijn de leerlingen digitaal niet zo wegwijs als je zou denken. Ze weten erg veel over apps, maar kunnen niet goed overweg met Microsoft Office. Daarom moeten ze dit in de brugklas direct leren. Last but not least: zorg ervoor dat de systemen goed werken. De leerlingen zijn de eersten die afhaken wanneer een systeem niet goed werkt.”