• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

WAT GEBEURT ER AL MET KINECT IN HET ONDERWIJS

In januari 2014 was er speciaal voor docenten en andere betrokken in het onderwijs een Kinect-inspiratiesessie bij Microsoft, in samenwerking met SLBdiensten, APS IT-Diensten en SURFmarket. Deze bijeenkomst heeft geleid tot twintig inspirerende ideeën met Kinect-toepassingen gericht op het onderwijs. Uit deze twintig ideeën hebben we zorgvuldig twee winnaars geselecteerd: ‘Hoofdrekenen in beweging’ en ‘Superhelden Eiland 2.0’. Deze toepassingen zijn inmiddels uitgewerkt in een werkbare Proof of Concept.

Hoofdrekenen in beweging

Beam It Up is een educatieve ontwerpstudio die interactieve onderwijsproducten ontwikkelt. Ze brengen het fysieke en het digitale samen om zo het lesmateriaal en de fantasie van kinderen tot leven te laten komen. Beam It Ups Tijdmachine wordt reeds ingezet bij Wereldoriëntatie. Voor deze prijsvraag bedacht Beam It Up Rekenmonsters, een game waarin leerlingen door de lucht vliegen en monsters verslaan. Maar tegelijkertijd leren ze ook hoofdrekenen, doordat de monsters enkel verslagen kunnen worden met de juiste antwoorden. Door lesstof te combineren met een actieve en leuke spelvorm raken leerlingen ook extra gemotiveerd, wat een aanvullend positief effect heeft op de studieresultaten. Naast Tijdmachine en Rekenmonsters biedt Beam It Up ook nog andere Kinect-toepassingen in workshopvorm aan: een ideale en laagdrempelige manier om zelf de voordelen van de Kinect in de klas te ervaren. Neem voor meer informatie direct contact op met Beam It Up.

Het werkbare Proof of Concept van Hoofdrekenen in beweging kan je hier bekijken. Voor een impressie van de game klik hier.

Downloaden
Hoofdrekenen in beweging
Superhelden Eiland 2.0

Superhelden Eiland 2.0

Dat de superheld een goede inspirator is voor een effectief gebruik van de Kinect in het klaslokaal bewijst ook de tweede winnaar van de prijsvraag. Het Creative Learning Lab van Waag Society, een kennisinstituut dat opkomende technologieën verkent en omzet in betekenisvolle toepassingen, zet virtuele werelden in voor embodied learning. Op het Superhelden Eiland dient de leerling – een superheld in training – de juiste woorden bij het juiste geluid te vinden, en het juiste plaatje bij het juiste woord. De superheld ontwikkelt zich tijdens het spelen van diverse spelletjes in vaardigheden en uiterlijk, terwijl de spelende leerling de stof beter in zich opneemt. Zeker ook omdat het ontzettend leuk is. “Dat je als leerling in een klas met een Kinect mag spelen is te cool voor woorden,” aldus Jelmer de Maat, die Superhelden Eiland ontwikkelde voor Waag. Interesse in Superhelden Eiland, neem dan direct contact op. Waag Society implementeert deze oplossing graag binnen een educatieve context, om zo multisensorisch onderwijs verder te stimuleren.

Het werkbare Proof of Concept van Superhelden Eiland 2.0 kan je hier bekijken.

Presentaties van de Kinect-inspiratiebijeenkomst

Op 14 januari is er bij Microsoft een Let's Kinect inspiratiesessie georganiseerd. De presentaties van deze sessie zijn hier terug te vinden:

Presentaties van de Kinect-inspiratiebijeenkomst

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven