• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

Kinect als kans om anders te (laten) leren

Toepassingen van Kinect in het Onderwijs

Leren met je lichaam is heel vanzelfsprekend. Kennis doe je op door waar te nemen. Vaardigheden neem je over door gedrag te kopiëren. Impliciet beweeg je daarbij altijd, al dan niet bewust. Er is daarmee in neurofysiologische zin een onderlinge afhankelijkheid tussen het (cognitief) leren en het (fysiek) bewegen. Zoals het ervaren van het zwaartekrachtprincipe door in de lucht te springen, het begrijpen van de werking van licht en schaduw door je eigen schaduw te laten bewegen en het gebruiken van je handen bij het doen van proefjes. In veel leersituaties is je lichaam niet weg te denken en toch zijn we ons vaak niet bewust van die essentiële rol van het lichaam.

Zo wordt er nog nauwelijks expliciet bewogen in het klaslokaal. Uit een rapport van Alcedo (een bedrijf dat zich bezighoudt met de projectinrichting van scholen) blijkt dat kinderen gedurende hun actieve onderwijstijd ongeveer 15.000 uur zitten, en dan vooral stilzitten. Zij zitten daarbij op meubilair dat is geselecteerd op duurzaamheid, prijs en stapelbaarheid terwijl een actieve en dynamisch manier van zitten juist zeer bevorderlijk is voor het lerend vermogen van het kind.

Wat betreft het gebruik van ICT in de klas, blijkt beweging ook een ondergeschoven kind. Lange tijd was ICT een domein waarbij de interactie met de fysieke verschijning van de gebruiker gereduceerd was tot een enkele hand die muis of joystick bediende.

Amerikaans onderzoek toont aan dat kinderen die bewegen tijdens een reken- of taalopdracht, de lesstof beter begrijpen en beter onthouden. Het UMCG heeft in navolging daarvan in Nederland onderzocht wat het effect is van de combinatie van fysieke activiteiten met reken- en taalopdrachten op de schoolprestaties van kinderen. De conclusie luidt o.a.: “door de beweging is het brein beter doorbloed en kan het beter functioneren” .

Leerlingen kunnen zich door fysieke oefeningen beter concentreren dankzij de extra zuurstof die door de beweging naar de hersenen vloeit. Daarmee doen ze direct nieuwe energie op die aangewend kan worden voor de rest van de les, in welke vorm die ook gegeven wordt. Bewegen is gezond, maakt betrokken en enthousiast en is daarmee een effectieve stimulans bij het leren. De fysieke actie brengt leerlingen letterlijk weer bij de les. Niet voor niets heeft men het over ‘in beweging zijn’ als het gaat om ‘vernieuwen’.

Kinect maakt ‘vernieuwend onderwijs’ mogelijk. Het geeft het leren met je lijf een geheel nieuwe dimensie. Kinect laat je lichaam software aansturen waardoor je de kracht van digitale content kan benutten via de voordelen van het fysiek bewegen. Het maakt daarvoor gebruik van een bewegingssensor die je hele lichaam volgt. De infraroodbron in Kinect bestraalt de omgeving met een infrarood puntenpatroon, die door de infraroodcamera kan worden gemeten. De diepte is daardoor meetbaar. Op basis van die gegevens maakt de Kinect een digitaal skelet van de gebruiker. De sensor ziet wanneer de gebruiker beweegt en maakt zo van het lichaam een controller, waarbij alles meedoet: niet alleen je handen, armen of benen, maar je hele lichaam.

De mogelijkheid tegelijkertijd met anderen Kinect te gebruiken, maakt het een sociaal alternatief voor veel andere gametypes. Samen leren stimuleert. Dat maakt Kinect overigens ook heel geschikt om thuis te leren. Leerlingen zijn immers dol op gamen en ouders zien hun kinderen graag in beweging. Helemaal als het ten goede komt aan de leerprestaties. De komst van Kinect geeft een extra dimensie aan ‘game-based learning’. Daarvan zijn al talloze inspirerende voorbeelden te vinden. Bent u benieuwd naar deze voordelen? Download dan het inspiratiedocument via onze Let’s Kinect pagina!

Microsoft

Partner: Microsoft

Website:https://www.microsoft.com/nl-nl/education/Profiel:

De kwaliteit van ons onderwijs bepaalt in grote mate je kansen om vooruit te komen in de wereld. Landen die voldoende talent voortbrengen en aantrekken, blijven overeind in de mondiale concurrentie om talent. Daarbij is aandacht voor 21st Century Skills en innovatief onderwijs essentieel. Microsoft gaat graag met scholen in gesprek over de uitdagingen en kansen in het onderwijs.
Lees verder...

Mail deze partner  Mail deze partner
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven