• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

Eigen digitale rekenmethode ROC West-Brabant groot succes

ROC West-Brabant heeft een eigen online rekenmethode laten ontwikkelen

Deze adaptieve, digitale rekenmethode die ROC West-Brabant liet maken spreekt erg aan. Dat blijkt uit een uitgebreide pilot. Meer dan 500 leerlingen gebruikten de methode gedurende vier maanden. Leerlingen en docenten zijn erg tevreden over de uitlegvideo’s, adaptieve opgaven en rapportagefuncties, die leerlingen helpen om zelfstandiger te leren. Vanaf 2014-2015 kunnen colleges de goedkope methode gebruiken om rekenen van niveau 1F tot en met 3F bij te brengen.

Een eigen en aantrekkelijke methode
ROC West-Brabant was op zoek naar een eigentijdse methode om de rekenvaardigheden van haar leerlingen te verbeteren. Om die reden liet de organisatie Stimmit Rekenen ontwikkelen. Binnen deze online leeromgeving kunnen leerlingen op het eigen niveau en in het eigen tempo met rekenopgaven aan de slag. Aan de hand van meer dan 120 video’s en animaties hebben zij uitleg altijd bij de hand. Door de meer dan 3.200 oefenvragen die het platform biedt kunnen leerlingen hun rekenvaardigheden opschroeven. De proeftoetsen en rapportages helpen leerlingen om zich helemaal klaar te stomen voor de centrale rekenexamens.

Veel tevredenheid, enkele verbeterpunten
René Emmen, rekendocent op het Montessori College, heeft Stimmit Rekenen tijdens de pilot als extra aanvulling op zijn les gebruikt:

“Het programma bevalt me goed! De gemiddelde productiviteit van de leerling is veel groter in vergelijking met werken uit een boek. Ik heb met de leerlingen afgesproken dat ze iedere maand 20% bij de totale vooruitgang erbij moeten hebben. Zo zou iedereen na vijf maanden op 100% moeten zitten. Op de een of andere manier is dat uitdagender dan wanneer ik zou zeggen: "jullie moeten na vijf maanden het boek uit hebben". Ik geloof ook dat de sterren die na verloop van tijd in het beeld verschijnen stimulerend werken. Dit bevordert de motivatie om door te gaan.”

Leerlingen reageren enthousiast op de online leeromgeving:

  • “De filmpjes mogen van mij blijven, ik kijk ze niet altijd maar ze zijn wel handig voor het maken van sommen.”
  • “Het behalen van sterren stimuleert me om door te gaan oefenen.”
  • “Werkt goed en is erg duidelijk! Goede aanvulling op lesstof op school.”
  • “Het is fijn om met Stimmit te werken en ook omdat ik dat dan thuis kan doen.”

Gedurende de pilot gaven zowel leerlingen als docenten goede feedback om het platform verder te ontwikkelen. Natuurlijk waren er ook aandachtspunten voor verbetering. De volgende verbeterpunten zijn ondertussen opgepakt en grotendeels verwerkt:

  1. Een voorleesfunctie voor leerlingen met dyslexie;
  2. Extra oefenvragen bij bepaalde onderwerpen;
  3. Verbetering van sommige teksten.

Een uitgebreide pilot
Gedurende de vier maanden pilot hebben meer dan 500 leerlingen actief gebruik gemaakt van de omgeving. Samen hebben zij ruim 34.000 oefenvragen gemaakt om het platform te doorgronden en mogelijke verbeterpunten eruit te halen. Stimmit Rekenen is op vele verschillende manieren ingezet om inzicht te krijgen in de voor- en nadelen van de verschillende didactische toepassingen:

  • Een deel van de leerlingen gebruikte Stimmit Rekenen (verplicht) in de plaats van een andere rekenmethode;
  • Een ander deel gebruikte Stimmit Rekenen (verplicht) náást een bestaande, veelal papieren rekenmethode als extra oefenomgeving;
  • Weer andere leerlingen konden Stimmit Rekenen (vrijwillig) gebruiken om hun rekencapaciteiten te verbeteren, in rekenbijlessen of thuis.

Meer informatie
Stimmit Rekenen is door onderwijs ICT specialist IT-Workz in samenwerking met ROC West-Brabant ontwikkeld . Wilt u meer informatie over Stimmit Rekenen, en/of over de pilot? Neem dan contact op met IT-Workz via 088 – 489 6700 of via info@it-workz.nl.

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven