• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

DENK NA: In 6 vragen naar mediawijsheid

Deze blog is afkomstig van ICTheek, het inspiratieplatform voor professionals in het onderwijs.

Tijdens de ‘Week van de Mediawijsheid’ van 17 t/m 24 november geeft Henk Orsel lezingen over mediawijsheid. Orsel is naast manager Informatisering & Automatisering bij de Veluwse Onderwijsgroep ook trainer en adviseur op het gebied van onderwijs & ICT. Als onderwijsman en vader van twee jonge dochters weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om leerlingen les te geven in mediawijsheid.

“Het is een kunst onze kinderen op te voeden in een beeldscherm rijke tijd”, zegt Orsel. Hij geeft lessen mediawijsheid aan leerlingen, maar ook aan ouders. “Het is voor opvoeders ook lastig hoe snel alle technologie zich ontwikkelt. Door kanalen als YouTube en on demand televisie is alles zo wezenlijk veranderd. Daar ben je als ouder of leerkracht niet zomaar op toegerust.”

De trainer mediawijsheid snapt ook dat het moeilijk is voor de jongste generaties om zich op internet veilig te gedragen. Orsel: “Cyberpesten gebeurt 24/7. Het kan leerlingen behoorlijk beschadigen, maar het is ook lastig om er mee om te gaan. Als het gaat om wat je wel en niet deelt over jezelf of anderen op internet of sociale media, leer ik mijn leerlingen dat zes vragen van belang zijn.” Je kunt ze onthouden met het ezelsbruggetje ‘DENK NA’. En laat nadenken voor je iets op internet post nu net het belangrijkste zijn.

De vragen zijn:

  • Doet het ertoe? -> Denk goed na of het nuttig is om het op internet te zetten. Overweeg of het belangrijk is dat andere mensen je foto zien of je mening over de leraar moeten lezen op internet.
  • Is het Eerlijk? -> Kan je wat je online zet wel daadwerkelijk zeggen? Of zet je daarmee iemand anders of jezelf voor schut? Zeg je onterechte dingen? Op internet kunnen zaken een eigen leven gaan leiden. Zelfs als je in een chat met een vriend of vriendin iets onaardigs over iemand zegt, kan dat zomaar doorgestuurd worden en de hele school bereiken.
  • Is het Nodig? -> Vraag jezelf, voor je iets online zet, de volgende dingen af: Is er een goede reden iets over jezelf of over iemand anders op Facebook of Twitter te schrijven? Wordt iemand er beter van? Lost het iets op? Is het antwoord ‘Nee’ doe het dan niet.
  • Klopt het? -> Ga eens na of je post wel de waarheid bevat. Verzin je iets over je klasgenoot of over wat je meegemaakt hebt? Liegen is ook op internet slecht om te doen. Sowieso komt het in veel gevallen uit. Het gevaar is dat veel mensen nepnieuws geloven, dus ga altijd na wat je overneemt op internet. Bekijk de bron die iets post of opstuurt en geloof niet alles.
  • Is het Netjes? -> Zijn de dingen die je schrijft echt bedoeld voor andere mensen? Lees het goed na en kijk of je niet scheldt of pest. Net als op straat dien je op internet andere mensen – maar ook jezelf - te respecteren.
  • Is het Aardig? -> Zou je wat je online schrijft over iemand ook graag over jezelf lezen? Nee? Hier geldt het motto: ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook op digitale wijze een ander niet’.
SLBdiensten

Partner: SLBdiensten

Branche:Voortgezet Onderwijs / MBOWebsite:http://www.slbdiensten.nlProfiel:

SLBdiensten is in 1992 opgericht om het onderwijs van goede legale software te voorzien, tegen scherpe prijzen. SLBdiensten is een intermediair tussen de softwarebranche en het MBO. Dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod zijn wij uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in het Voortgezet onderwijs en het MBO.
Lees verder...

Mail deze partner  Mail deze partner
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven