• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

De School van de Toekomst, een eerste stap gezet

Hoe zien de banen in de toekomst eruit? Welke lessen moeten onze kinderen krijgen op de basisschool om straks moeiteloos het arbeidsproces in te rollen. In de film Back to the Future, maakt de hoofdpersoon een tijdreis naar 21 oktober 2015. Veel van de elementen uit de film zijn realiteit zoals beschreven in een eerder blog . Met één element hebben de filmmakers geen rekening gehouden: de komst van het internet.

Als we deze vergelijking doortrekken naar het onderwijs en in het bijzonder de toekomst van het onderwijs, dan moeten we onze kinderen opleiden voor banen die nu nog niet bestaan, maar wél in 2032. Wat we nu weten, is dat technologie steeds belangrijker wordt, bijvoorbeeld programmeren. Er zijn in Nederland al verschillende initiatieven gestart in deze richting, bijvoorbeeld het project rondom CodeUur , waarbij alle 7&8 ste groepers elke vrijdagochtend leren coderen. Maar hoe brengen we alle groepen op het primair onderwijs in contact met technologie en in het bijzonder de vaardigheden die nodig zijn in het jaar 2032, als ze op de arbeidsmarkt komen?

Tijdens een pilot aan de Jozefschool in Weesp stond de School van de Toekomst centraal. Drie weken lang zijn alle groepen van deze basisschool tijdens het middagprogramma op verschillende manieren aan de slag gegaan met technologie en de vaardigheden voor de 21ste eeuw . Dat zijn naast taal en rekenen de competenties zoals virtueel samenwerken, creativiteit (als onderscheid t.o.v. robotica), ICT-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden. Voorbeelden van activiteiten op de Jozefschool zijn met groep 7 een flappy bird app bouwen, bij de kleuters koekjes printen op de 3D-printer, samen bouwen aan de school van de toekomst in Minecraft en gymles met danscompetitie met behulp van Xbox en Kinect. De directeur van de school, Remon Pontman, werd ‘s morgens live geïnterviewd door BNR Nieuwsradio en er werd ook een radioreportage gemaakt op de Jozefschool. Microsoft is door IT Randsteden, een onderwijspartner van Microsoft, en de Jozefschool benaderd om samen te leren en samen te inspireren hoe technologie in de klas een plaats krijgt. Hoe ook leerkrachten en ouders actief betrokken kunnen worden bij een nieuwe vorm van onderwijs, een vorm waar technologie en ‘21st century skills’ hand in hand gaan.

Dat er veel aandacht is voor de toekomst van ons onderwijs, staat als een paal boven water. De Telegraaf , RTL Nieuws , Weesper Nieuws en The Post Online deden verslag van de pilot. Allen verwachtingsvol. Aan ons samen met leerkrachten, ministerie van OC&W en ouders om deze energie om te zetten naar antwoorden.

Bekijk onderstaande video-impressie van de ‘School van de Toekomst’ (2:00 min).

Microsoft

Partner: Microsoft

Website:https://www.microsoft.com/nl-nl/education/Profiel:

De kwaliteit van ons onderwijs bepaalt in grote mate je kansen om vooruit te komen in de wereld. Landen die voldoende talent voortbrengen en aantrekken, blijven overeind in de mondiale concurrentie om talent. Daarbij is aandacht voor 21st Century Skills en innovatief onderwijs essentieel. Microsoft gaat graag met scholen in gesprek over de uitdagingen en kansen in het onderwijs.
Lees verder...

Mail deze partner  Mail deze partner
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven