• Bezoek de Technologie & Onderwijs twitterpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs facebookpagina
  • Bezoek de Technologie & Onderwijs YouTube-pagina
  • Schrijf u hier in voor de nieuwsbrief

Het Nova College: Afwezigheidsmelding draagt bij aan efficiëntie

ICT oplossingen moeten de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Bij Het Nova College vonden ziek- en afwezigheidsmeldingen telefonisch plaats waardoor de schoolreceptie tijdens piekmomenten vaak overbelast raakte. De school wilde de student de mogelijkheid bieden om zichzelf vanaf een mobiele telefoon absent te melden.

Het Nova College biedt mbo-, mavo-, havo- en vwo-opleidingen aan, voor studenten vanaf 16 jaar. Ze legden ons de volgende probleemstelling voor:

Studenten kunnen zichzelf alleen telefonisch ziek/afwezig melden, waardoor de receptie van de school tijdens piekmomenten wordt overbelast en het voor studenten op deze spits lang duurt voordat de afwezigheidsmelding is doorgegeven.

Gebruikssituatie

Wens: een afwezigheidsmelding waarmee de student zichzelf absent kan melden.

De manier om absentie te melden moest snel laden en responsive en geoptimaliseerd zijn voor mobiele telefoons. De interactie moest bovendien laagdrempelig zijn: de student moet niet eerst onnodige pagina’s doorlopen om op de webpagina terecht te komen.

Eisen:

  • geoptimaliseerd voor mobiele telefoons;
  • responsive, dus ook voor de browser op een computer/tablet;
  • snel te laden web pagina;
  • passend bij de huidige website qua design;
  • geïntegreerd met Magister: de melding moet direct in Magister geplaatst worden.

Mobile first
Normaal gesproken wordt bij webdesign eerst de webpagina voor de browser op een computer ontworpen. Daarna wordt gekeken hoe er geschaald kan worden en hoe elementen gepositioneerd kunnen worden zodat deze ook op de mobiel leesbaar is. Hierdoor werken bepaalde elementen op een mobiel niet correct. In dit geval was het belangrijk om uit te gaan van een mobile first webdesign. Hierbij ontwerp je de pagina met als doel een geweldige ervaring op de mobiele telefoon.

De oplossing

Mockup webpagina

Op de webpagina vult de student zijn studentnummer en postcode in; daarna wordt het groene vlak met de doorgegeven meldingen van de afgelopen week getoond. In dit vlak heeft de student de mogelijkheid om voor de komende week nieuwe absentie meldingen te maken. Een voordeel is bovendien dat de student zich buiten kantooruren afwezig kan melden en dat er ’s ochtends vroeg dus geen enorme telefonische wachtrij van ziekmeldingen ontstaat. Vaak merk je ’s avonds of ’s nachts al dat je ziek bent. Je kunt dan direct online je ziekmelding doen.

Mockup webpagina laptop

De relevante elementen worden pas zichtbaar op het moment dat de gebruiker een actie moet uitvoeren of wanneer de gebruiker de informatie nodig heeft. Aangezien de mogelijke acties beperkt blijven, wordt het voor de gebruiker duidelijk welke acties wanneer nodig zijn en in welke volgorde. Door geen afbeeldingen te laden op de mobiele site worden de benodigde databundels van de student tot een minimum beperkt. De afbeeldingen worden pas geladen op het moment dat de pagina vanaf een computer wordt benaderd.

Het resultaat: gebruiksgemak en klantvriendelijkheid voor de studenten, efficiënter werken voor de schoolmedewerkers en een actieve bijdrage aan sociaal maatschappelijke ontwikkelingen in het onderwijs!

Ask Roger!

Partner: Ask Roger!

Branche:CommunicatiesystemenWebsite:http://www.askroger.nl/Profiel:

Ask Roger! is kennisspeler en totaalleverancier op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Het onderwijs vraagt om nieuwe manieren van lesgeven en verdere digitalisering. Hoe kun je techniek inzetten om je als school te onderscheiden en je service aan leerlingen, docenten en ouders te verbeteren? Ask Roger! biedt ondersteuning met concrete diensten en producten, specifiek voor het onderwijs.
Lees verder...

Mail deze partner  Mail deze partner
 

De nieuwste artikelen in uw mailbox?
Blijf op de hoogte met de T&O nieuwsbrief!

Inschrijven